”People want to lead meaningful and fulfilling lives, to cultivate what is best within themselves, to enhance their experiences of love, work and play.”
Nyere psykologisk som organisatorisk forskning dokumenterer, at de fleste mennesker er lykkelige og nyder livet mest, når vi aktivt er optaget af meningsfulde aktiviteter, der er interessante og betydningsfulde samt giver os mulighed for, at strække vores ydeevne og bruge vores potentiale fuldt ud, i optimale oplevelser, der fører til et mere komplekst selv samt skaber værdi.
Motivationsteorierne konkludere, at arbejdslivet indeholder (kan indeholde) de elementer og muligheder, der på samme tid motiverer mennesket som der tilsikres bedst mulige udnyttelse af de ansatte. Som individer motiveres vi af udfordrende, spændende og varierede arbejdsopgaver vi har selv- og medbestemmelse over. Opgaver som vi med vores bidrag har personlig betydning og andel i. Som sociale væsener har vi ligeledes behov for, gode sociale relationer, der yder miljø’er og muligheder for eksempelvis videndeling, erfaringsudveksling, sparring, coaching, effektivitet, feedback, evaluering og nytænkning.
HR – menneskelige ressourcer – skaber udvikling og innovation. Forandringer skabes af committede medarbejdere der ledes af kompetente ledere, det er de menneskelige ressourcer og kompetencer der skal (læs: kan) implementere og forankre den overordnede strategi i daglig praksis. HR-strategien skal binde de ansattes aktiviteter sammen, organisere processerne, tydelig arbejdsdeling og koordinering og frem for alt, skabe mening og meningsfuldhed omkring: hvad vi er sammen om, og hvad det betyder i vores dagligdag og for vores praksisfællesskab. Eksisterer der klarhed omkring vision, værdier og forretningsstartegien samt alles individuelle rolle og ansvar heri, er vejen beredt for optimal mental præstationstilstand og strategisk commitment, der vil kunne styrer virksomheden hen imod positiv forandring og vækst.
*** Vi kan, til HR og medarbejderudvikling, anbefale vores Akademiuddannelse “Coaching og konflikthåndtering (AU) – Væredygtig ledelse® og psykologisk sundhed med kognitiv dialog”.