Coaching i organisationer
– Coaching og ledelseskompetence i kognitivt og systemisk perspektiv
Formål
At den studerende får viden, redskaber og færdigheder, der sætter ham/hende i stand til at bidrage til øget læring i organisationen samt mest effektiv kompetenceudvikling. At den studerende udvikler sin ledelseskompetence med særligt fokus på lederens rolle i forbindelse med organisatorisk kompetenceudvikling og læring.
Den studerene får indsigt i og erfaring for, hvordan coaching både som middel og løsning i den systemiske organisatoriske kontekst, sikrer værdiskabende læring og udvikling med sproget som redskab. Viden om den kommunikationsteoretiske baggrund for coaching med fundering i systemisk teori og organisationsteoretisk tænkning. Lærer at kommunikere anerkendende med indblik i sprogets betydning og de forskellige coachingteknikkers metoder.
Perspektiv
Uddannelsens organisationsteoretiske vidensgrundlag introducerer det systemiske perspektiv, hvilende på den socialkonstruktionistiske grundidé, at virkeligheden samskabes i dialog mellem mennesker. Hvor meningsdannelse og udvikling sker i daglige forhandlinger og relationer i praksisfællesskaber. Uddannelsen fokuserer på generel kommunikations- og coaching begreber og principper, med udgangspunkt i specifikt kognitiv psykologi. Fokus er på, hvordan din mentale tilstand (tanker og følelser) er bestemmende for, hvor godt du udnytter dine personlige styrker og potentialer (talent, viden og færdigheder). Hvordan du meningsfuldt optimerer din lærings- og forandringsparathed, samt indgår bæredygtigt i daglige relationer, personlige, faglige som sociale.
Psykologiske vidensgrundlag og organisatoriske orientering
Kognitiv psykologi er den bedst dokumenterede og evidensbaserede viden der findes om menneskers adfærd. Kognitiv psykologi har fokus på det særegent menneskelige, vores evner til at handle begrundet og udvikle os til stadig større grad af kompleksitet gennem netop vores tanke- og læringsprocesser. Med baggrund i det værdi- og effektfulde ved, at arbejde målrettet med nuet og fremtiden med fokus på styrker og det der lykkes, er den kognitive og positive psykologi uddannelsens psykologiske videns platform. Med viden om at adfærd gøres i relationer og praksisfællesskaber, har uddannelsens psykologiske vidensplatform parallel til fundering i systemisk kontekstuel virksomhedsteori.
Vejledende indhold for Coaching i organisationer (valgfrit modul i Akademiuddannelsen i Ledelse):
1. Organisationsforståelse
2. Kompetenceudvikling og læring
3. Ledelseskompetence
4. Kommunikationsteori og –forståelse
5. Coaching som metode og tænkning
Pensum
Oestrich, I.H. (2010). Kognitiv coaching – forøg din ydeevne med kognitive principper. Dansk Psykologisk Forlag (sider 224).
Frederickson, B.L. (2010). Positivitet: Et middel, ikke et mål, side 25-44 I: Positivitet – Kilder til vækst i livet”. Dansk Psykologisk Forlag (20 sider).
Uddannelsesmappen med ”Coaching – perspektivering og dokumentation” (17 sider) samt øvrige indhold (ca. 55 sider med modeller og tekstdias).
Mål
Kursets mål defineres inden for fem hovedområder. Undervisningen og opgaverne tilrettelægges så den systematisk inddrager disse fem hovedområder.
Organisationsforståelse
At du:
Kompetenceudvikling og læring
At du:
Ledelseskompetence
At du:
Kommunikationsteori og -forståelse
At du:
Coaching – metode, tænkning og handling
At du:
Udbytte
Eksamen
Det forventes at uddannelsesforløbet afsluttes med individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i obligatorisk skriftlig synopsis. Karakterbedømmelse gives alene ud for den mundtlige præstation. Ved bestået eksamen opnås 10 ECTS point. Særlige adgangsforudsætninger: Ingen.
Synopsis
Synopsen er vejledende på fem sider og er en skriftlig udarbejdet ”Drejebog” for en coaching, som gennemføres inden den mundtlige eksamen.
Problemformuleringen med udgangspunkt i en praktisk problemstilling skal godkendes af underviser. Eksaminationen er mundtlig refleksion over det, som skete i processen – forstået i forhold til fagets teoretiske fundament.
Undervisningsform
Undervisningsformen er designet med hovedvægten lagt på praksisnær udvikling, med fokus på interaktiv undervisning, hvor det tilsikres at både visuelle, auditive og kinæstetiske indlæringskanaler stimuleres. Viden omdannes til færdigheder med direkte kobling til deltagernes hverdag. Udviklingsforløbet gennem hele uddannelsen er et miks af live undervisning, workshops, træning/evaluering/feedback, ”hjemmeopgaver” i dagligdagen, udvalgt fagrelevant materiale samt bogen ”Kognitiv Coaching – Forøg din ydeevne med kognitive principper” (2010), uddannelsesmappe og opgaver.
Studieaktivitet
Uddannelsesforløbet strækker sig, med henvisning til fagmodulplanen og vejledende indhold, tidsmæssigt over 8,6 uger. Arbejdsindsats pr. uge er 18 timer, hvorved den studerende forpligter sig til, at være studieaktiv.
Målgruppe
Uddannelsen er unik for lederen, der er ansvarlig for, at skabe resultater sammen med og gennem andre. Samt fagpersoner der arbejder med HR, er vejleder, eller har en rådgivende eller coachende funktion i dagligdagen. Her udover er uddannelsen værdifuldt for alle, der i deres daglige arbejde har kontakt til og relationer med andre mennesker – hvor kommunikation således er et vigtigt redskab i hverdagen.
Undervisere
Tine Nyholm – Cand.pæd. i pædagogisk psykologi, proceskonsulent og stifter af Commitment Lab der er en erhvervspsykologisk konsulentvirksomhed. Tine har gennem praksisforskning i selvværd, mestringsevne og pædagogisk videnledelse i praksisfællesskaber, skabt nye indsigter og begreber. Med passion for mennesker og udvikling, skaber Tine naturligt både overblik, fælles engagement og resultater, som proceskonsulent, underviser og mentalcoach.
Jeanett Kiy – Cand.jur., seksårig erhvervspsykologisk uddannelsesmæssig baggrund, certificeret coach og psykoterapeut MPF. Jeanett er en erfaren kompetenceudviklinger, træner og underviser. Lige som Jeanett er censorgodkendt på AkademiUddannelserne.
Lars Ginnerup – Cand.psych., er pionér som positiv erhvervspsykolog (siden 2005) og som facilitator og procesdesigner (siden 1985) – tidligere forsker – og nu prisbelønnet ekstern lektor på CBS. Lars driver Lykkeklinikken, som er 100 % specialiseret i positiv psykologi. Lars bidrager med en halv dags masterclass i positiv psykologi og psykologisk kapital.
Uddannelsens udbydere
Commitment Lab tilbyder uddannelsen i samarbejde med Professionshøjskole eller Erhvervsakademi, alt efter værtvirksomhedens Region og ønske om vejlende indhold.
Investering
Da uddannelsen er statsgodkendt kan der ansøges om SVU-støtte i SVU-Styrelsen, se www.svu.dk
Er du / dine medarbejdere støtteberettiget, får du/i en forhåndsgodkendelse inden uddannelsens / fagmodulets start. Tilskuddet bliver udbetalt til din arbejdsgiver / virksomhed, hen over uddannelsesperioden. Da uddannelsen primært udbydes som interne hold, er den samlede pris for et hold, afhængig af antal deltagere og værtsvirksomhedens specifikke behov for hvilke processer samt hvilke undervisere undervejs.
Tilbudsgivning og tilmelding
Tilbudsgivning og tilmelding, med udgangspunkt i værtsvirksomhedens behov og ønsker, sker til Commitment Lab, Tine Nyholm tn@commitmentlab.dk eller på telefon 31 17 09 17.
Oplysninger i øvrigt
Er du SVU berettiget?
Hvad er ECTS-systemet?
Hvad kan Merit/ ECTS bruges til?
Regler for SVU berettigelse
Har du tidligere fået SVU bedes du kontakte os.
ECTS-systemet
ECTS-systemet står for European Credit Transfer System. Det er et system til meritoverførsel inden for videregående uddannelser.
Systemet er udviklet i EU til at beskrive det tidsmæssige omfang og faglige indhold af de studieperioder og enkeltelementer, der indgår i en videregående uddannelse. ECTS-systemet er en fælles europæisk standard, og det kan derfor bruges ved meritoverføring af studieperioder gennemført ved forskellige uddannelsesinstitutioner i udlandet eller i Danmark.
ECTS-systemet består af:
Den kvantitative del, ECTS-point, er en værdi, der tillægges de enkelte kursusenheder i en uddannelse. ECTS-point er således en måleenhed for den arbejdsindsats, som den studerende skal yde for at gennemføre kursusenhederne.
Alle danske videregående uddannelsesinstitutioner skal anvende ECTS-pointssystemet. Det gælder fx også akademi, diplom- og masteruddannelser.
Hvad kan Merit/ ECTS bruges til
Det er en fælles EU-standard, som kan bruges til meritoverførsel af moduler på samme uddannelsesniveau gennemført ved forskellige uddannelsesinstitutioner i udlandet eller i Danmark.
Formålet med merit er, at man ikke behøver at lære det samme to gange. Hvis der er et eller flere fag, som er gennemført i en anden uddannelse, kan man – efter visse regler – derfor blive fritaget for disse fag i en ny uddannelse.
Når man får merit for et fag, betyder det normalt, at man hverken skal følge undervisning i faget eller skal gå til prøve heri.
Rekvirer brochure her: tn@commitmentlab.dk