Samtalen som redskab
– Effektfuld dialog med kognitiv kommunikation i organisationer
Formål
At den studerende får redskaber og færdighedstræning, der sætter ham/hende i stand til på en konstruktiv måde at gennemføre såvel den motiverende som den svære samtale på arbejdspladsen.
At deltagerne får færdigheder og handleerfaringer med dialogisk kommunikation og konstruktiv feedback, der skaber værdioplevelse og ejerskab på en måde, hvor modparten føler sig motiveret og oplever sig positivt forpligtet.
At deltagerne med kommunikationsfærdigheder samt konflikthåndteringsforståelse og –redskaber skaber erfaringer med at cope sig selv samt at kunne bringe andre i en optimal mental præstationstilstand. En tilstand af mental parathed og nærvær, der er afgørende for størst mulig udnyttelse af gruppens som de individuelle styrker og kompetencer (synergi).
Perspektiv
Ud af konteksten for generelle kommunikations- og coachingbegreber og principper tages der udgangspunkt i specifikt kognitiv psykologi. Fokus er på hvordan din mentale tilstand (tanker og følelser) er bestemmende for, hvor godt du udnytter dine personlige styrker og potentialer (talent, viden og færdigheder), og hvordan du meningsfuldt optimerer din lærings- og forandringsparathed, samt indgår bæredygtigt i daglige relationer, personlige, faglige som sociale.
Psykologiske vidensgrundlag
Kognitiv psykologi er den bedst dokumenterede og evidensbaserede viden, der findes om menneskers adfærd. Kognitiv psykologi har fokus på det særegent menneskelige, vores evner til at handle begrundet og udvikle os til stadig større gradere af kompleksitet gennem netop vores tanke- og læringsprocesser. Med baggrund i det værdi- og effektfulde af at arbejde målrettet med nuet og fremtiden med fokus på styrker og det, der lykkes, er den kognitive og positive psykologi uddannelsens psykologiske videns platform.
Vejledende indhold for Samtalen som redskab (valgfrit modul i Akademiuddannelsen i Human Resource):
1. Kommunikationsteori
2. Coaching og samtaleteori
3. Praktisk samtale, coaching og feedback
4. Konflikthåndtering
Pensum
Oestrich, I.H. (2010). Kognitiv coaching – forøg din ydeevne med kognitive principper. Dansk Psykologisk Forlag (sider 224).
Uddannelsesmappen med ”Coaching – perspektivering og dokumentation” (17 sider) samt øvrige indhold (ca. 70 sider med modeller og tekstdias).
Mål
Kursets mål defineres inden for fire hovedområder. Undervisningen og opgaverne tilrettelægges så den systematisk inddrager disse fire hovedområder.
Kommunikationsteori
At du:
Coaching og samtaleteori
At du:
Praktisk (vanskelig) samtale, coaching og feedback
At du:
Konflikthåndtering
At du:
Udbytte
Eksamen
Det forventes at uddannelsesforløbet afsluttes med individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i obligatorisk skriftlig synopsis. Karakterbedømmelse gives alene ud for den mundtlige præstation. Ved bestået eksamen opnås 10 ECTS point. Særlige adgangsforudsætninger: Ingen.
Synopsis
Synopsen er vejledende på fem sider og skal indeholde beskrivelse i hovedpunkter af praktisk anvendelse af forskellige samtaleredskaber. Problemformuleringen med udgangspunkt i en praktisk problemstilling skal godkendes af underviser.
Undervisningsform
Undervisningsformen er designet med hovedvægten lagt på praksisnær udvikling, med fokus på interaktiv undervisning, hvor det tilsikres at både visuelle, auditive og kinæstetiske indlæringskanaler stimuleres. Viden omdannes til færdigheder med direkte kobling til deltagernes hverdag. Udviklingsforløbet gennem hele uddannelsen er et miks af live undervisning, workshops, træning/evaluering/feedback, ”hjemmeopgaver” i dagligdagen, udvalgt fagrelevant materiale samt bogen ”Kognitiv Coaching – Forøg din ydeevne med kognitive principper” (2010), uddannelsesmappe og opgaver.
Studieaktivitet
Uddannelsesforløbet strækker sig, med henvisning til fagmodulplanen og vejledende indhold, tidsmæssigt over 8,6 uger. Arbejdsindsats pr. uge er 18 timer, i hvilke den studerende forpligter sig til, at være studieaktiv.
Målgruppe
Udviklingsforløbet er unikt for personer som lederen, HR-chefen, personaleansvarlige og HR-medarbejdere, der ønsker at være en virkningsfuld formidler i det organisatoriske dialogiske rum og som er (med)ansvarlig for, at skabe resultater sammen med og gennem andre, samt personer, der i andre sammenhænge står overfor en rådgivende og/eller coachende funktion, eksempelvis ældre- og sygepleje. Herudover er udviklingsforløbet effektfuldt for alle, der i deres daglige arbejde har kontakt til og relationer med andre mennesker og hvor kommunikationen er et vigtigt redskab.
Undervisere
Tine Nyholm – Cand.pæd. i pædagogisk psykologi, proceskonsulent og stifter af og dirketør i Commitment Lab ApS, der er en erhvervspsykologisk konsulentvirksomhed. Til daglig er Tine kognitiv proceskonsulent og coach, såvel i det offentlige som det private danske erhvervsliv. Tine er kognitivt oplært og trænet coach, af Cultivators grundlægger, som er grundlægger af kognitiv coaching i Norden. Tine har gennem praksisforskning i selvværd, mestringsevne og pædagogisk videnledelse i praksisfællesskaber, skabt nye indsigter og begreber. Med passion for mennesker og udvikling, skaber Tine naturligt både overblik, fælles engagement og resultater, som proceskonsulent, underviser og mentalcoach.
Jeanett Kiy – Cand.jur., seksårig erhvervspsykologisk uddannelsesmæssig baggrund, certificeret coach og psykoterapeut MPF. Jeanett er en erfaren kompetenceudviklinger, træner og underviser. Lige som Jeanett er censorgodkendt på AkademiUddannelserne.
Uddannelsens udbydere
Commitment Lab tilbyder uddannelsen i samarbejde med Professionshøjskole eller Erhvervsakademi, alt efter værtvirksomhedens Region og ønske om vejlende indhold.
Investering
Da uddannelsen er statsgodkendt kan der ansøges om SVU støtte i SVU-Styrelsen, se: www.svu.dk
Er du/dine medarbejdere støtteberettiget, får du/i en forhåndsgodkendelse inden uddannelsens/fagmodulets start. Tilskuddet bliver udbetalt til din arbejdsgiver/ virksomheden, hen over uddannelsesperioden. Da uddannelsen primært udbydes som interne hold, er den samlede pris for et hold, afhængig af antal deltagere og specifikke behov for uddybning af processer samt af anvendelsen af undervisere undervejs.
Tilbudsgivning og tilmelding
Tilbudsgivning og tilmelding, med udgangspunkt i værtsvirksomhedens behov og ønsker, sker til Commitment Lab, Tine Nyholm tn@commitmentlab.dk eller på telefon 31 17 09 17.
Oplysninger i øvrigt
Er du SVU berettiget?
Hvad er ECTS-systemet?
Hvad kan Merit/ ECTS bruges til?
Regler for SVU berettigelse
Har du tidligere fået SVU bedes du kontakte os.
ECTS-systemet
ECTS-systemet står for European Credit Transfer System. Det er et system til meritoverførsel inden for videregående uddannelser.
Systemet er udviklet i EU til at beskrive det tidsmæssige omfang og faglige indhold af de studieperioder og enkeltelementer, der indgår i en videregående uddannelse. ECTS-systemet er en fælles europæisk standard, og det kan derfor bruges ved meritoverføring af studieperioder gennemført ved forskellige uddannelsesinstitutioner i udlandet eller i Danmark.
ECTS-systemet består af:
Den kvantitative del, ECTS-point, er en værdi, der tillægges de enkelte kursusenheder i en uddannelse. ECTS-point er således en måleenhed for den arbejdsindsats, som den studerende skal yde for at gennemføre kursusenhederne.
Alle danske videregående uddannelsesinstitutioner skal anvende ECTS-pointssystemet. Det gælder fx også akademi, diplom- og masteruddannelser.
Hvad kan Merit/ ECTS bruges til
Det er en fælles EU-standard, som kan bruges til meritoverførsel af moduler på samme uddannelsesniveau gennemført ved forskellige uddannelsesinstitutioner i udlandet eller i Danmark.
Formålet med merit er, at man ikke behøver at lære det samme to gange. Hvis der er et eller flere fag, som er gennemført i en anden uddannelse, kan man – efter visse regler – derfor blive fritaget for disse fag i en ny uddannelse.
Når man får merit for et fag, betyder det normalt, at man hverken skal følge undervisning i faget eller skal gå til prøve heri.
Rekvirer brochure her: tn@commitmentlab.dk