Af Tine Nyholm, torsdag d. 3. oktober 2024
”De fleste kender til begreber som mennesket først – borgernære samtaler – værdighed – tillid – psykologisk tryghed – sundhedsfremme etc. Men kendetegner det vores daglige praksis? Hvad vil medarbejdere, borgere, brugere og patienter mene?
Selvom du er velmenende, kan du ikke forvente en bestemt adfærd i relationen eller bestemme, at medarbejderne eller borgerne skal være begejstrede for dine foreslåede ændringer og handlingsplaner. Tværtimod. Du må fremme adfærdsændringer gennem forståelse og motivation. Og det kræver væredygtighed. Det vil sige ro og overskud til selv at være personligt nærværende i processen med at udvikle medarbejderne og guide den borgernære praksis med omtanke, ærlig selvindsigt og respektfuld dialog. Det kræver en leder, der ikke kun er fagligt stærk, men også har overskud til at være nærværende som menneske.
Når man er mere opsat på, hvad man selv tænker og mener, hører man ikke, hvad den anden siger. Det skaber dissonans i både (…)”
https://www.lederweb.dk/saadan-bliver-du-en-vaeredygtig-leder/
https://www.lederweb.dk/?s=Tine%20Nyholm&filter=articles
At værne om det menneskelige er fundamentet for at have det bedst, udvikle sig og samskabe størst
https://commitmentlab.dk/?page_id=5222